reklama

Po druhej svetovej je každý generál

Arcibiskup Ján Sokol vždy patril ku kontroverzným osobám. Všetko, čo povie sa pretriasa z jednej i z druhej strany. Často sa stane, že na konkrétnu vec mám iný názor než on, ale to ma ešte neoprávňuje k tomu, aby som o ňom tvrdil, že je klamár, hlupák a veľa ďalších slov, ktoré jednoducho do perexu článku nepatria.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Hneď v úvode môjho príspevku do "celospoločenskej diskusie" by som rád zdôraznil, že mojim cieľom nie je písať článok o Slovenskom vojnovom štáte. Samozrejme, že sa tomu nevyhnem, ale majte, prosím, vždy na zreteli cieľ tohto článku.

Ako sa celá táto diskusia vlastne začala? Ján Sokol bol pozvaný do Témy dňa na TA3 27.12. Témou bolo hodnotenie roka 2006 a zo začiatku sa diskusia točila okolo kňazských a rehoľných povolaní. Moderátorka diskusia viedla k hodnoteniu spoločenského života a arcibiskup rozprával aj o predvolebnom pastierskom liste, o strane SMER, novej vláde... to všetko ako odpovede na konkrétne otázky. Po krátkych vyjadreniach na tému otvárania Vatikánskych archívov (čo Sokol komentoval slovami "Otvorenie vojnových archívovo veľmi pomôže osvetleniu celej situácie") sa moderátorka pýtala "Boli ste na uvedení knihy pána historika Ďuricu, ktorý predkladá aj taký názor, že by Jozef Tiso mohol byť v Cirkvi blahorečený. Čo si myslíte o jeho názore?"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na chvíľu preruším tento text jednou vsuvkou. Prosím všetkým objektívne cítiacich čitateľov, všimnite si, že Ján Sokol odpovedal na priamo položenú otázku. Ešte upozorním, že všetko je len reprodukcia toho, čo som si pred niekoľkými minútami vypočul z archívu TA3.

A odpoveď? "Ja si myslím, že politici by nemali byť blahorečení, aj keď ja si Jozefa Tisa veľmi vážim, lebo si pamätám, že keď som bol malý, boli sme chudobní a mali sme sa dobre. Viem, že ľudia z Maďarska hovorili, že tu bol blahobyt. Tu sa ľudia mali dobre, a to bola vojna. Sú aj dôkazy, že Tiso chcel odstúpiť, ale prišiel za ním rabín, že nech neodstupuje. Ale ako som hovoril, myslím si, že politici by nemali byť blahorečení, lebo politika je o kompromisoch a svätí ľudia podľa mňa majú byť za pravdu ochotní aj zomrieť."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môže si teda arcibiskup dovoliť podobné vyhlásenia s niekoľkými poznámkami o tom, že je to len jeho osobný názor? Tu už ale nejde o jeho osobný názor na Tisa (akoby arcibiskup nemal právo na svoj názor). Ide o to, čo Sokol povedal a čo nie. Kto mi neverí, nižšie uvediem priamy link na celú diskusiu.

Moja prvá informácia o celom probléme bola z reportáže TA3 z 2.1. Po prezretí si celej diskusia musím konštatovať, že to, čo som videl, je výsmechom všetkým slušným ľuďom. A to nejde len o biskupa. Ak sa chcete sami presvedčiť, kliknite si aj na druhý nižšie uvedený link. V príspevku sú vytrhnuté dve vety - absolútne bez kontextu! A to má táto televízia podtitul "realita v súvislostiach"!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ján Sokol si váži Jozefa Tisa pre veci, ktoré sám zažil, sám počul a sám videl. Blahobyt na Slovensku je dobový výraz, dokonca aj nemeckí špióni si tu pripadali ako vo Švajčiarsku (z dobových zdrojov). Kto môže súdiť Sokola za to, čo zažil a s informáciami, ktoré sú skreslené? Dnes, po vojne, je každý generál. Každý vie, čo by bolo najlepšie, ako by to dopadlo, keby ten... Skúsme hľadieť trocha dobovo a pochopiť to, čo Sokol povedal nebude zložité.

V kontexte celej veci vyznieva Sokol ako ten, komu bolo ukrivdené. Arcibiskup nepopiera, že za Slovenského štátu nebol holokaust, ani netvrdí, že holokaust nebol zlý. Arcibiskupovi sa do úst vkladajú veci, ktoré nepovedal, a čo je na celej veci nasmutnejšie, robí to televízia, ktorú som doteraz považoval za seriózny zdroj informácii. Urobte si aj vy názor, možno budete prekvapení.

Daniel Holúbek

Daniel Holúbek

Bloger 
  • Počet článkov:  64
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Salezián v zácviku! ;) Zoznam autorových rubrík:  AktuálnePočítačeSpoločnosťMúza koplaToto sa staloSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu