Ako sa stať kritickým kresťanom a ako sa ním zaručene nestať.

Autor: Daniel Holúbek | 4.10.2014 o 15:08 | (upravené 4.10.2014 o 15:16) Karma článku: 5,48 | Prečítané:  1268x

Kritický kresťan nie je ten, ktorý za každú cenu kritizuje. Je to ten typ človeka, ktorý sa dokáže povzniesť nad situáciu a s odstupom vidieť silné aj slabé stránky, hoci aj vo vlastnom tábore. Protikladom v dnešnom žargóne je ovca. Aj preto sa dnes mnohí pokúšajú dostať do tábora (zdravo) kritických kresťanov. Ale často nesprávne.

Začnime spomienkami. Nedávno sa v médiách objavila informácia o tom, že Jozef Kováčik a KBSka žiada RTVS, aby zmenili Miroslavovi Kocúrovi titulok z "katolícky teológ" na niečo, čo by vhodnejšie vyjadrovalo jeho nesúlad s oficiálnym katolíckym učením. Predtým sa hovorilo o Kuffovi a ešte predtým o heavymetale v Novej Bani.

Všetky takéto správy spôsobia, že čitatelia sa prirodzene rozdelia na dve veľké skupiny. Jedni budú hovoriť, že Cirkev stratila všetku súdnosť a rieši hlúposti, že Kuffa je fundamentalista a že kresťania z Novej Bane chcú cenzúrovať. Druhá skupina zaujme obranný postoj - Kocúr je odpadlík, ktorý sa pretŕča v médiách, proti Kuffovi vedie homolobby mediálnu vojnu a v Novej Bani ide o stretnutie satanistov. Obvykle si stačí otvoriť diskusie pod článkami, aby ste tieto dve veľké skupiny s istotou identifikovali.

Dovoľte mi chvíľku poetického obrazu: tu sa začína úzka a strmá cesta kritického kresťanstva.

Pozvánka pre kritického kresťana je jasná. Ako sa postaviť k problému bez toho, aby som a priori obhajoval Cirkev, ale zaujal postoj k ozajstnej podstate veci? Inak povedané - zamerať sa na to, čo chcel Kováčik naozaj povedať a prečo, hovoriť o Kuffovi v celkovom kontexte jeho slov a činov a riešiť konkrétne texty konkrétnych kapiel na festivale.

Sú dve cesty. Prvú som naznačil - identifikovať za pútavým titulkom podstatu nedorozumenia, formulovať svoj názor a vstúpiť s ním do diskusie. To je ten ťažší model.

Druhá možnosť je potichu prejsť na druhú stranu, ako sa nám to často stáva. A preto potom vznikajú zdanlivo zmierlivé tvrdenia ako napríklad: "Ja som kresťan, ale Kováčik naozaj rieši smiešne nezmysly." (prečo?); "My, bežní kresťania, nie sme ako Kuffa a homosexuálov máme radi" (a čo ak aj Kuffa?); "Metal nie je proti kresťanstvu!" (a kto tvrdí, že hej?).

To je tá jednoduchšia možnosť. Na ceste zdravo kritického kresťanstva však smrteľná.

Nešlo by ani o to, že sa človek rýchlo stane populárnym pre svoje nekonvenčné názory. Horšie je, keď sám uverí, že má nadhľad, no pritom sa len ocitol v inom tábore. Nastupuje jednoduchá schéma a končí vlastná úvaha a najmä časovo náročné počúvanie a hľadanie.

Vstupujem teda do diskusie - nie len pod článkom. Prijmite pozvanie aj vy! :)

Ak sa vám článok páčil, podporte ho, prosím, na vybrali.sme.sk.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Penta, Rusko alebo Technopol. Kočner využíva zmenky často, v minulosti to riešila aj SIS

Kočner chcel podľa SIS získať aj zmenky, ktoré takmer položili Dzurindovu vládu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto už neprejde ani Kočnerovi

Kočner nie je nič iné ako historická anomália, relikt mafiánskych deväťdesiatych rokov.

EKONOMIKA

Pre eseročky chystajú nové pravidlá. Odborníci hovoria o šikane

Richter ich chce viac kontrolovať.


Už ste čítali?